torsdag 8. april 2010

Fiskumvannet

Påsken er over og etter en påske der jeg for første gang har aktivt kikket på fugl hver dag er det noe underlig med å komme tilbake i jobb. Nå har jeg allikevel vært så heldig å få tatt noen turer på kveldstid selvom ferien er ferdig. Personlig venter jeg (som sikkert fler) på at isen skal gå mer ved Fiskumvannet, men har alikevel noen "hotspots" rundt vannet som har blitt sjekket hver kveld. Ved Råen (Sundhaugveien) har det kommet en råk, og i tillegg har snøen smeltet på jordet og dannet en dam. Her har det vært mye linerle, sangsvaner, kanadagjess og senest i dag ca 40 stokkender. Rundt vårtrekket i fjor minnes jeg at amerikakrikkand, tundragås og lappspove ble sett ved denne råken så det dukker kanskje opp noe spennende her snart. I går dukket den første skogsnipa ved fiskumvannet opp her.

Det andre stedet som har blitt sjekket om kvelden har vært det oversvømte jordet ved parkeringa til fiskumvannet. Eller, for å være mer nøyaktig så ligger det vel på andre siden av jernbanen i forhold til parkeringa. På 10 minutter i går gav denne plassen 1 musvåk, 1 hønsehauk, 2 traner, 1 dvergfalk og 1 varsler og i dag var det en skogsnipe her. Ellers har det vært mye duetrost og linerler på denne plassen.

Ser at flere registrerer observasjoner fra Fiskumvannet og jeg anbefaler flere å ta turen. Det er mye spennende rundt vannet, selvom isen ligger.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar